fabric of meaning af David Henrik Fried
Ideen var at trænge dybere i mening end til det blot meningsfulde, såsom en ting, et ord, en handling, en tanke, en sanselig kvalitet. Hvis man tager en rækker billeder af tigre, klipper dem i så små firkanter at man ikke længere fra den enkelte firkant kan udlede meningen tiger, og derefter sammensætter alle disse løse stumper af tiger i tilfældig orden, var det antagelsen at tigeren kunne genopstå som en formløs essens, som selve den mangetydige og komplexe kvalitet, kaldet tiger, måske en blandet fornemmelse af sitrende knurhår, af grønne skygger og lunkent mudder. Det var antagelsen at der ville opstå noget på grænsen til bevidstheden, som en drøm man netop ved at man ikke kan huske. I dette tilfælde ville det så være drømmen om en tiger.
Det er min erfaring at et sådant billede kun kan fungere hvis de enkelte stumper som det består af er sat sammen så de alle er indordnet i den samme rettethed hvad angår oppe-nede aksen. Det synes somom tyngdekraften er så afgørende en forudsætning for den visuelle meningsdannelse at billederne bryder sammen i et kaos hvis tyngdeloven ikke overholdes i billedet.
Efter mit første forsøg med tigre ønskede jeg at gå et skridt videre og udforske sammenhængen i en blanding mellem to kategorier. En sådan blanding genfinder vi i mataforen, hvor mening fra et domæne, f.eks. den menneskelige krop, overføres og derved giver mening til et andet domæne, f.eks. en nål, som i nåleøje, eller et bord, som i bordben. Jeg ønskede at blande engle og flyvemaskiner ud fra en antagelse af at de kunne afskjule kvaliteter ved det luftbårne, det aeronautiske. Forsøget mislykkedes, og jeg måtte sande at engle ikke har aeronautiske træk, de er kort sagt ikke flyvende væsner eller ting, ligesom fugle, flyvemaskiner, bier eller flagermus.
Det ovenstående billede indeholder hverken tigre, engle eller flyvemaskiner.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home